Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Platnost standardu: | Od 14.10.2015 do 20.10.2019 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 18.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v zásadách BOZP, PO, životního prostředí a právních předpisů v pneuservisu osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v jednotlivých kategoriích osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci a technologii výroby pláště osobního vozidla
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci ráfku osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při demontáži kola z osobního vozidla
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu a provedení demontáže pneumatiky osobního vozidla na montážním stroji
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Vyvažování pneumatik
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Volba pracovního postupu při montáži kola osobního vozidla
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Posouzení vhodnosti pneumatik pro opravu
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika závad dle opotřebení pneumatik
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v systémech pro nouzové dojetí osobních vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Charakterizovat TPMS-Tyre Presseure Monitoring System-a jeho použití v osobních vozidlech
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP -
http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=102482&kod_sm1=37).
Vstupním požadavkem uchazeče o zkoušku je oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je nutné přihlížet k:
- dodržování pravidel BOZP, PO a hygieny práce
- používání ochranných pomůcek
- nakládání s odpady
- pochopení a dodržování předepsaných technologických postupů
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských,vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav osobních motorových vozidel, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
- Vyšší odborné vzdělání zaměřené na konstrukci a opravy osobních motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských, vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav osobních motorových vozidel, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na konstrukci motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských, vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav osobních motorových vozidel, z toho minimálně jeden rok v posledních dvou letech před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoužky:
- dílenské prostory splňující zákonné podmínky pro provozování pneuservisu osobních vozidel,s odpovídajícím hygienickým, požárním a bezpečnostním vybavením
- ochranné osobní pomůcky
- elektronickou příručku pro opravy osobních motorových vozidel
- elektronický katalog dílů a pneumatik
- přístup do aktualisací technické dokumentace výrobců pneumatik a ráfků
- návody k obsluze servisních zařízení
- samostatná kola pro demontáž, montáž a vyvážení pneumatik
- určené osobní motorové vozidlo
- zařízení pro demontáž a montáž pneumatik z ráfku, včetně příslušenství, přípravků a speciálního nářadí
- vyvažovací stroj včetně sad přípravků pro uchcení kol
- nářadí na naklepávání a upevňování závaží
- materiály na opravy poškození pneumatik
- zdroj stlačeného vzduch s příslušenstvím pro hustění a měření tlaku
- duše a bezdušové ventilky, pasty pro montáž, přípravky na montáž ventilků
- kalibrovaný momentový klíč
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 8 až 10 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
ContiTrade Services
ISŠA
AD Technik