Kvalifikační standard

Autorizující orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj
Skupina oborů: Gastronomie, hotelnictví a turismus
Povolání: Animátor
Platnost standardu: Od 20.5.2025 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 4

Kvalifikační standard

Název odborné způsobilosti Úroveň

Orientace v základní terminologii animace v cestovním ruchu, zahraničních specifikách, organizační struktuře, specializacích a funkcích v animačním týmu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Definovat a vysvětlit základní terminologii animace Ústní ověření
b Charakterizovat jednotlivé typy animátorů na základě druhu činnosti a popsat organizační strukturu animačního týmu Ústní ověření
c Vysvětlit rozdíly ve způsobu práce tuzemského a zahraničního animátora a principy organizace volného času hostů Ústní ověření
d Uvést tři konkrétní zahraniční turistické destinace a popsat specifika jednotlivých oblastí Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Příprava animačních aktivit v cestovním ruchu pro dospělé klienty

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Navrhnout a prezentovat vyvážený celodenní animační program pro dospělé Praktické předvedení a ústní ověření
b Uvést rozdíly v pracovních činnostech při realizaci sportovních/pohybových aktivit animátorem a instruktorem sportu Ústní ověření
c Sestavit seznam pomůcek na animační aktivitu pro dospělé a aktivitu následně představit Praktické předvedení a ústní ověření
d Navrhnout a popsat způsob provedení týdenního večerního programu Praktické předvedení a ústní ověření
e Prezentovat aktivity pro dospělé spojené s událostmi/svátky/místními tradicemi (například Halloween, Velikonoce, silvestr) Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Realizace animačního programu v cestovním ruchu pro dospělé klienty

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Navrhnout, představit a předvést instruktáž sportovní aktivity pro dospělé Praktické předvedení a ústní ověření
b Zorganizovat soutěž pro dospělé Praktické předvedení
c Zpracovat, představit a předvést večerní program pro dospělé Praktické předvedení a ústní ověření
d Připravit, představit a předvést klubový tanec pro dospělé Praktické předvedení a ústní ověření
e Předvést moderování večerního programu pro dospělé Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Příprava animačních aktivit v cestovním ruchu pro dětské klienty

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zpracovat návrh celodenního animačního programu pro děti Praktické předvedení
b Připravit tematický týdenní návrh animačního programu pro dětský klub Praktické předvedení
c Sestavit seznam pomůcek na animační aktivitu pro děti a aktivitu následně představit Praktické předvedení a ústní ověření
d Prezentovat aktivity pro děti spojené s událostmi/svátky/místními tradicemi (například Den dětí, Velikonoce, silvestr) Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Realizace animačního programu v cestovním ruchu pro dětské klienty

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Navrhnout a popsat způsob organizace tematické dětské soutěže Praktické předvedení a ústní ověření
b Předvést realizaci face paintingu Praktické předvedení
c Předvést modelování balónků Praktické předvedení
d Připravit a představit návrh kreativní a navazující pohybové aktivity pro děti Praktické předvedení a ústní ověření
e Představit dva tance na minidisco a naučit je klienty Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Práce s informacemi v animaci v cestovním ruchu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Uvést vhodné formy propagace animačního programu Ústní ověření
b Uvést příklady volného výběru soutěže, vymezit její pravidla a vysvětlit je klientům Praktické předvedení a ústní ověření
c Popsat vhodné formy způsobů vyhodnocování soutěží Ústní ověření
d Prezentovat a nabídnout upomínkový předmět, výlet organizovaný hotelem či cestovní kanceláří/agenturou Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Řešení problémů a rizikových situací v rámci realizovaných animačních aktivit v cestovním ruchu v turistické destinaci

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Guest relations - předvést kultivovaný přístup a vhodnou komunikaci s klienty Praktické předvedení
b Předvést způsob jednání animátora v konfliktních situacích s klienty Praktické předvedení
c Předvést způsob jednání animátora při řešení mimořádných situací Praktické předvedení
d Navrhnout způsob zapojení klientů s handicapem do animace Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Zapojení digitalizace a elektrotechniky do animačního programu v cestovním ruchu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést využití elektronického zařízení, aplikací a internetového vyhledávání pro speciální programové prvky animačních aktivit Praktické předvedení
b Ozvučit prostor konání animační aktivity Praktické předvedení
c Předvést tvorbu kvízu s tematickým zaměřením Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Zajišťování první pomoci při realizaci činností a animačních programů v cestovním ruchu pro dětské a dospělé klienty

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyhodnotit tři nenadálé situace ohrožující zdraví a život člověka, určit druh, rozsah poranění či poškození, navrhnout způsoby řešení a předvést poskytnutí první pomoci Praktické předvedení a ústní ověření
b Předvést rozhovor při volání na záchranný systém, vysvětlit a zdůvodnit postup Praktické předvedení a ústní ověření
c Předvést na resuscitačním modelu správný postup při neodkladné resuscitaci člověka Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Pokyny k realizaci zkoušky

1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce

Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.

Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://nsp.cz/jednotka-prace/animator-cestovni-kancela).

Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky, zároveň uvede pomůcky, které uchazeč může při zkoušce používat.

Uchazeč si zajistí sportovní oděv a pevnou sportovní obuv podle požadavků BOZP.

2. Průběh zkoušky

Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.

Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.

Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnotícím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).

Zkouška se koná v českém jazyce.

Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.

Figuranti jsou nutní u realizace animačního programu pro dospělé i pro děti, zapojení digitalizace a elektrotechniky do animačního programu – zajištění kvízu, zajišťování první pomoci při realizaci činností a volnočasových programů pro děti a dospělé.

U odborné způsobilosti Orientace v základní terminologii animace v cestovním ruchu, zahraničních specifikách, struktuře, specializacích a funkcích v animačním týmu:

kritérium a) Uchazeč definuje animační aktivitu, druhy animace, animátora, pozitiva a negativa animace.

U odborné způsobilosti Příprava animačních aktivit pro dospělé klienty:

kritérium a) Uchazeč představí připravené animační aktivity, které na sebe navazují v rámci jednoho dne, přičemž musí pokrýt celý den (alespoň 5 různých kategorií animačních aktivit, například kreativní, pohybové, edukativní, odpočinkové). Toleruje se více aktivit z jedné kategorie.

kritérium b) Uchazeč uvede rozdíly v pracovních činnostech při realizaci sportovních/pohybových aktivit animátorem a instruktorem sportu: náplň práce, cílová skupina, hlavní zaměření činnosti, dovednosti, cíle.

 

kritérium c) Uchazeč připraví seznam pomůcek na konkrétní vybranou animační aktivitu/soutěž (například volejbalový turnaj pro dospělé). Následně animační aktivitu/soutěž podrobně představí včetně vysvětlení pravidel a ev. způsobu vyhodnocení vítěze soutěže. Uchazeč si aktivitu zvolí sám a svou volbu zkoušejícímu oznámí před začátkem ukázky.

kritérium d) Uchazeč kombinuje různé typy a formy večerních programů, například divadelní show, bingo, karaoke, muzikál, tanec kolem světa, kouzelnické představení, společenské tance, guests show – nejlepší pár hotelu, miss. V rámci přípravy uchazeč představí, jakým způsobem bude program moderován, aby byl zábavný a vtipný, a jak budou do programu zapojeni hosté.

kritérium e) Uchazeč uvede minimálně 3 aktivity spojené vybraným svátkem (například u Halloweenu příprava halloweenských her, kostýmů a soutěže). Uchazeč si aktivitu zvolí sám a svou volbu zkoušejícímu oznámí před začátkem ukázky.

U odborné způsobilosti Realizace animačního programu pro dospělé:

kritérium a) Uchazeč navrhne, představí a předvede lektorování dvou na sebe navazujících sportovních aktivit. Uchazeč musí dodržet časovou posloupnost: promo aktivity, sběr klientů, vysvětlení aktivity, vlastní průběh a vyhodnocení. Časový rozsah ukázky je 20 minut. Minimálně 2 figuranti sehrají roli klientů.

 

kritérium b) Uchazeč si zvolí podle vlastního výběru soutěž pro dospělé (např. Miss a Mr. hotelu, bazénové soutěže) a navrhne konkrétní způsob její realizace včetně vyhodnocení. Předvede vlastní promo a přizpůsobení soutěže klientům hotelu, například podle věku a počtu. Uchazeč si aktivitu zvolí sám a svou volbu zkoušejícímu oznámí před začátkem ukázky. Délka promo ukázky je stanovena v časovém rozsahu 1 minuty.

kritérium c) Uchazeč zpracuje, představí a předvede večerní program pro dospělé klienty hotelu. Uchazeč podrobně popíše a představí přípravu, zajištění a průběh večerního programu pro dospělé včetně potřebných pomůcek, rekvizit a materiálu, dále argumentačně podpoří svoji volbu večerního programu a uvede důvody výběru aktivit. Příklad: večerní „hospodský kvíz" známý též jako „pubkvíz" či večerní představení v podobě muzikálu hraného animátory. Uchazeč musí dodržet časovou posloupnost: promo aktivity, sběr klientů, vysvětlení aktivity, vlastní provedení a vyhodnocení uchazečem zvolené aktivity. Minimální časová dotace pro předvedení večerního programu je 20 minut. Kategorie aktivit jsou například: kreativní, pohybové, edukativní, odpočinkové. Toleruje se více aktivit z jedné kategorie.

kritérium d) Uchazeč předvede klubový tanec v délce jedné písničky (asi 3-4 minuty).

kritérium e) Uchazeč předvede moderování večerního programu, například soutěž „Nejlepší pár hotelu", „Miss hotelu", přičemž ukázka moderování zahrnuje přivítání hostů, představení účastníků soutěže, vysvětlení pravidel soutěže, zapojení diváků do programu (potlesk, fandění, rozhodování o vítězi), provádění jednotlivými soutěžemi, vyhlášení vítězů. Uchazeč si vylosuje jednu ze 3 uvedených soutěží a k tomu jednu z pasáží večerního programu, aby vznikla kombinace ve stylu například "nejlepší pár hotelu" a "vysvětlení pravidel soutěže". Doba trvání ukázky moderování je stanovena na 10 minut.

U odborné způsobilosti Příprava animačních aktivit pro dětské klienty:

kritérium a) Uchazeč představí připravené animační aktivity, které na sebe navazují v rámci jednoho dne, přičemž musí pokrýt celý den, případně otevírací dobu miniklubu (alespoň 5 různých kategorií dětských animačních aktivit, například kreativní, pohybové, edukativní, odpočinkové). Toleruje se více aktivit z jedné kategorie.

kritérium b) Návrh musí být vyvážený, tematický a cílený na specifickou věkovou skupinu. Uchazeč si určí jedno závazné téma pro každý den (celý týden) a připraví si i náhradní plán – preference dětí, počasí, neočekávané události. Cílený program se odehrává v dopoledních hodinách kreativní činností v dětském klubu, odpolední část programu aktivnější činností ve venkovním prostředí.

Ukázka řešení:

Pondělí – představení konceptu dětského klubu cestovní kanceláře (dále jen CK) - sbírání razítek, odměny, otevírací doba miniklubu; dopoledne: děti dostávají deníky CK, které je provází celý týden, tvoří vlajku svého kmene, učí se hymnu CK, představují se jim maskoti CK či hotelu; odpoledne: opičí dráha v bazénu za razítka do deníku CK. Úterý – den s Harrym Potterem; dopoledne: výroba kouzelnických hůlek, masek, kouzelnický face painting; odpoledne: cesta do Baziliškovy komnaty - výprava plná nástrah a úkolů. Středa – pirátský den; dopoledne: výroba pirátských rekvizit, kostýmů a atributů; odpoledne: cesta za pirátským pokladem. Čtvrtek – den v džungli; dopoledne: vyrábění zvířátek z tvarovacích balónků; odpoledne: štafetový závod v džungli v malém bazénu. Pátek – den se superhrdiny; dopoledne: vyrábění masek superhrdinů; odpoledne: malování na trička. Sobota – plážový den; dopoledne: sbírání kamínků na pláží, hraní her; odpoledne: malování na kamínky. Neděle – volný den. Důraz je kladen na využití všech možností hotelu (například bazén, tobogány, hřiště, minigolf), samotné destinace (pláž, moře, hory, obora s koňmi, vodní sporty na pláži) a nabídky CK (například malování na trička CK, hymna, deník, odměny). Cílem je vytvořit program reflektující aktuální potřeby dětí a nabízející činnosti, které jsou pro ně zábavné.

kritérium c) Uchazeč připraví seznam pomůcek na konkrétní vybranou animační aktivitu/soutěž. Následně animační aktivitu/soutěž podrobně představí včetně vysvětlení pravidel a ev. způsobu vyhodnocení vítěze soutěže. Uchazeč si aktivitu zvolí sám a svou volbu zkoušejícímu oznámí před začátkem ukázky.

kritérium d) Uchazeč si dle svého uvážení zvolí minimálně 3 aktivity spojené s vybranou událostí/svátkem/místní tradicí (například u Velikonoc zdobení velikonočních vajíček, hledání vajíček, výroba pomlázky, ptačí tanec).

U odborné způsobilosti Realizace animačního programu pro děti:

kritérium b) Uchazeč předvede realizaci face paintingu v časovém rozpětí 5 - 10 minut se zapojením jednoho figuranta.

kritérium c) Uchazeč předvede modelování balónků – nafoukne 3 podlouhlé balónky (žížaly): u dvou balónků provede modelaci tvaru zvířete (například had, pes, žirafa, opice) a u jednoho balónku provede modelaci atributu vhodného k animační aktivitě (například meč, korunka).

kritérium d) Uchazeč uvede 2 na sebe navazující aktivity. První aktivita by měla být klidnější, kreativnější, kde uchazeč popíše činnost v dětském klubu tak, aby vznikla její návaznost na aktivitu následující. Druhá aktivita navazuje na aktivitu první – jedná se o akční a venku probíhající program. Příklad: dopoledne si děti v miniklubu vyrobí pirátské masky, meče, pásky přes oko a namalují si obličej tak, aby vypadaly jako piráti. Odpoledne se sejdou již hotoví piráti a vydají se společně na cestu za pirátským pokladem ukrytým na pláži, po cestě děti plní různé úkoly na jednotlivých stanovištích.

 

kritérium e) Uchazeč předvede výřez dětské minidisko včetně evokace dětí, motivace a vtažení do děje, následně v délce jedné písničky tanec zatancuje tak, jak kdyby ho tancoval před dětmi. Důraz není kladen na techniku a taneční um uchazeče, nýbrž na komunikaci s dětmi v průběhu tance, zábavný způsob provedení tance, názornost a interakci. Příklad – Ram Zam Zam, Socu Baci, Ouky kouky, Hlava ramena kolena, Rafaela stonožka.

U odborné způsobilosti Práce s informacemi v animaci - vytváření, zpracovávání, propagace:

kritérium a) Uchazeč uvede vhodné formy propagace například pomocí letáků, kontaktů s klienty, nástěnkou.

kritérium b) Příklady volných, tzv. koktejl soutěží: rychlá soutěž o drink u bazénu mezi morning gym a fittness jógou, vyřazovací soutěž ve výlovu lžiček z bazénu, soutěž o nejvtipnější tanec u bazénu, přelévaní vody do pohárků za zády se zavázanýma očima. Soutěž by měla být kreativní a vtipná v délce 20 minut. Důležité je promo soutěže, tzn. práce s informacemi, předání jasných a konkrétních instrukcí.

kritérium d) Uchazeč vhodně prezentuje nabízené služby či produkty hotelu či cestovní kanceláře/cestovní agentury - v případě upomínkového předmětu uvede cenu, detailní popis produktu a jeho využití (například u CD s dětskými písničkami konkrétní obsažené písničky, které CD obsahuje, v případě nabízeného fakultativního výletu uvede cenu, čas odjezdu a příjezdu, dny realizace výletu, harmonogram výletu, s/bez českého průvodce, doporučené věci s sebou.

U odborné způsobilosti Řešení problémů a rizikových situací v rámci realizovaných volnočasových aktivit v dané lokalitě:

kritérium a) Guest relations - uchazeč předvede kultivovaný přístup a vhodnou komunikaci s klienty v délce 2 minut.

kritérium b) Uchazeč představí řešení situace, například klient v podnapilém stavu vkročí na pódium v průběhu večerního programu nebo klient není spokojen s hotelovými službami a dožaduje se animátora k řešení dané situace nebo klient není spokojen s animátorem určenými pravidly dané soutěže a dožaduje změn pravidel podle něj. Časová dotace pro představení řešení situace je stanovena na 2 minuty.

kritérium c) Uchazeč předvede řešení situace, již mu stanoví zkoušející, například u výpadku elektrického proudu v celém resortu nebo stávky personálu.

kritérium d) Uchazeč popíše způsob zapojení klienta s handicapem, například vozíčkáře.

U odborné způsobilosti Zapojení digitalizace a elektrotechniky do animačního programu:

kritérium a) Uchazeč předvede například využití překladače v případě jazykové bariéry, vyhledávání a stahování písniček vhodných k dané aktivitě, vyhledávání otázek k tematickému kvízu, stopky, časovač, alarm (například na ukončení aktivity). Uchazeč využívá chytré aplikace a předvádí jejich účinnost v zapojení do animačního programu. Příklad: Kahoot, Quzizz – tvorba kvízu, Shazam – rozpoznání zvukových stop, UnrealChemist – simulace chemických pokusů, Mapy.cz, Google Maps – hledání pokladu podle souřadnic a další.

kritérium b) Uchazeč předvede ozvučení prostoru například přenosným bezdrátovým reproduktorem, přenosným/pojízdným reproduktorem větších rozměrů, vestavěným ozvučením amfiteátru, mikrofonem (například tyčovým, bezdrátovým, headset).

kritérium c) Uchazeč předvede tvorbu kvízu s tematickým zaměřením, přičemž kvíz bude mít minimální rozsah šesti otázek se zapojením minimálně 3 různých typů možností otázek/odpovědí (multiple choice, zvukový, obrázkový).

U odborné způsobilosti Zajišťování první pomoci při realizaci činností a volnočasových programů pro děti a dospělé:

kritérium a) Uchazeč předvede vyhodnocení 3 nenadálých situací, které si vylosuje, například dítě přibíhá od bazénu za animátorem s poraněním dolní končetiny, ze které mu teče krev (uchazeč vyhodnotí danou situaci a navrhne způsob jejího řešení, předvede poskytnutí první pomoci) nebo při kolektivní míčové hře se dva klienti při výskoku čelně srazí a spadnou na zem (uchazeč vyhodnotí danou situaci a navrhne způsob jejího řešení, předvede poskytnutí první pomoci) nebo při aktivitě s dospělými klienty jeden z klientů dostane epileptický záchvat (uchazeč vyhodnotí danou situaci a navrhne způsob jejího řešení, předvede poskytnutí první pomoci). Minimální počet figurantů je stanoven na 2, přičemž figurant sehraje roli klienta v hotelu.

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.

Na tvorbě standardu se podíleli

Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Národní radou pro kvalifikace, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem pro místní rozvoj a odborníky z praxe z těchto subjektů:

  • Střední odborná škola, Šumperk, Zemědělská 3

  • EVENTY4U s. r. o. - Lenka Vargová

  • Jeseníky Sdružení cestovního ruchu

  • Tadeáš Matěcha

Kvalifikační standard profesní kvalifikace schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.